Billede

QR-koder i undervisning


Sværhedsgrad:

Tidsforbrug: ca. 1 time
Forfatter: Kasper Engberg


Billede

Introduktion

I dette modul vil du lære at lave og aflæse QR-koder, samt få idéer til hvordan de kan bruges i undervisnings-sammenhænge.
Du behøver ikke på forhånd at have viden om QR-koder, eller at have prøvet at bruge dem.


Information om e-læringsmodulet

Mål:

Når du har arbejdet dette e-læringsmodul igennem, er målet at du:

- har opnået en viden om hvad qr-koder er
- forstår mulighederne med qr-koder generelt
- kan scanne QR-koder via en mobiltelefon
- kan generere qr-koder via en netapplikation
- kan hjælpe dine elever til at kunne scanne og generere QR-koder
- har fået idéer til at sætte dine elever igang med at bruge QR-koder i fysik/kemi-undervisningen

Billede

Trin 1

QR-koder er en afart af stregkoder. Hvor almindelige stregkoder normalt betyder noget forskelligt fra butik til butik, er QR-koder standardiserede, så de altid aflæses ens. De blev udviklet i 1994 og er meget udbredt i Asien. I Danmark bliver de mere og mere almindelige, på alt fra mælkekartoner til pakkepost.

Billede

Indholdet af en QR-kode kan være tekst, et telefonnummer, en sms eller et link til et website. Herunder er en gravsten med QR-kode - den kunne f.eks. henvise til et websted om afdøde.

Billede

Trin 2

Nu skal vi have skaffet et program til at aflæse QR-koder. Du skal bruge en mobiltelefon med kamera. Afhængig af modellen, er der 3 muligheder:
Er det en android telefon - så kan du hente applikationen "Barcode Scanner" fra android market.
Er det en Iphone - så kan du hente den gratis NeoReader fra appstore.
Er det en anden telefon - så prøv adressen her: http://reader.kaywa.com/ i din mobiltelefons browser. Derfra kan du hente et program til din telefon, så den kan aflæse QR-koder. Den virker med de fleste Nokia og Sony Ericsson modeller.

Billede

Der er også masser af andre programmer til at aflæse QR-koder, men et sted skal man jo starte.


Trin 3

Nu skal du prøve at aflæse en QR-kode. Start programmet du lige har installeret på din telefon, åbn kamera-dækslet, hvis din telefon har sådan et, og ret kameraet mod en QR-kode. Du kan prøve den herunder - hvis det virker skulle du gerne se en motiverende tekst komme frem på din mobil.

Billede

Trin 4

Det er supersimpelt at lave en QR-kode selv. Der findes flere tjenester på nettet som kan, et eksempel er Kaywa. Her skal du bare vælge den type indhold din kode skal have, skrive indholdet og klikke på "Generate" - så har du koden på skærmen. For at gemme den, kan du højreklikke på den og vælge "Gem billede som..."

Billede

Trin 5

For at få gjort eleverne opmærksomme på QR-koder, satte jeg en vits i form af en QR-kode på vores infoskærm. Det skabte en hel del undren og forslag til, hvad det mon kunne være. Man kunne også bare have printet koden i A3 og hængt den op, fx i fysiklokalet. Koden på skærmen er teksten "Why is 6 afraid of 7? Because 789" - det skal siges højt, før det er sjovt...

Billede

Idé 1

En mulighed er at putte QR-koder på elevark, så de ved at scanne koderne kan skaffe sig mere information om emnet. I tilfældet herunder er det et arbejdsark om induktion, hvor jeg har tilføjet en QR-kode, som henviser til denne video på youtube. Videoen viser meget kort, Faradays forsøg. Det kunne også have været en henvisning til fx. wikipedia eller en podcast om emnet. Hvis du klikker på billedet kan du hente arket som en pdf, lige til at printe ud.

Billede

Idé 2

Som en del af et forløb om laboratoriesikkerhed, kunne det være oplagt at få eleverne til, at finde information om et par stoffer hver og producere QR-koder om sikkerheden for stofferne. Det kunne være så simpelt som nedenstående QR-kode, som giver fare- og sikkerheds-sætningerne for saltsyre. Det kunne også være et link til en video på nettet, som eleverne selv laver, hvor de beskriver hvilke sikkerhedsforanstaltninger man skal tage sig med det pågældende stof. Skal man bære sikkerhedsbriller, hvor skal affald med stoffet hen, hvad skal man gøre, hvis man spilder på tøjet/huden/øjnene.
Det kunne naturligvis lige så vel være QR-koder på laboratorieudstyr, men henvisninger til eksempler på hvordan de skal bruges - gerne lavet af elever.

Billede

Idé 3

I forbindelse med læring af grundstoffer og/eller ioner, kunne man knytte QR-koder til et grundstof. Det kunne også bruges som repetition, hvor eleverne så skulle lave en lydoptagelse om alt de vidste om et grundstof. Det kunne evt. til sidst samles ind og arrangeres som et periodisk system, bare med QR-koderne på.

Billede

Idé 4

I arbejdet med fysikrapporter ville det også give en ekstra dimension til forsøgsbeskrivelsen, hvis en video af forløbet kom på rapporten som en QR-kode. Eleverne kunne selv lave videoen, eller måske finde en bedre version af forsøget på nettet.

Billede

Idé 5

Et fysik-orienteringsløb med poster, kunne indeholde QR-koder på nogle af posterne. Det kunne fx. være en forudbestemt sms, som skulle sendes tilbage til læreren, som den på billedet herunder. Eller det kunne være et link til en video om titrering, hvor svaret de skulle bruge var forsøgsmetoden, altså i dette tilfælde "titrering".

Billede

Idé 6

Spørgsmålskort med svar gemt i en QR-kode, så man ikke fristes til at kigge bagpå, eller hvor man nu ellers kunne have skrevet svaret. En del af elevernes arbejde med emnerne kunne være at lave to kort hver til emnet - så ville klassen have en fin samling kort, som kan bruges til repetition - eller som øvelse til andre klasser.

Billede

Andre muligheder

Der findes også andre muligheder for at lave tags, end lige QR-koder. Microsoft har også lanceret deres bud på universel stregkode. Den er mere farverig, kan indeholde lidt mere information, men er desværre ikke særligt udbredt endnu. Endvidere er det noget mere bøvlet at fremstille koderne.

Billede

Afrunding

Jeg håber du har mod på at kaste dig ud i, at arbejde med QR-koder med dine elever. Det kan jo endog være der er et par af eleverne, som allerede ved en masse om dem, som kan støtte op om indragelsen. Hvis du vil læse lidt mere om QR-koder, er wikipedias artikel et udmærket udgangspunkt. God fornøjelse.

Billede